Τετάρτη 30 Νοεμβρίου 2016


Τι σημαίνουν οι όροι τυπική, μη-τυπική και άτυπη εκπαίδευση ενηλίκων;
Η τυπική εκπαίδευση ενηλίκων διενεργείται στα πλαίσια του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος και οδηγεί στη λήψη αναγνωρισμένων από τις δημόσιες αρχές πιστοποιητικών (πτυχίων, διπλωμάτων, μεταπτυχιακών κτλ). Επίσης αποτελεί μέρος της διαβαθμισμένης εκπαίδευσης. Στην τυπική εκπαίδευσης ενηλίκων ανήκουν τα ανώτατα και ανώτερα πανεπιστημιακά ιδρύματα (ΑΕΙ, ΤΕΙ), τα ΙΕΚ, οι μεταπτυχιαaκές σπουδές κτλ.
Η μη-τυπική εκπαίδευση γίνεται σε οργανωμένες δομές (σχολές, κεκ κτλ) αλλά δεν ανήκει στην τυπική, διαβαθμισμένη εκπαίδευση. Οδηγεί στη λήψη πιστοποιητικών αναγνωρισμένων σε διεθνές επίπεδο. Περιλαμβάνει την επαγγελματική κατάρτιση (αρχική και συνεχιζόμενη) και τη γενική εκπαίδευση ενηλίκων. Στη μη-τυπική εκπαίδευση ανήκουν τα σεμινάρια από σχολές και κεκ, οι ημερίδες στις σχολές γονέων, τα επαγγελματικά σεμινάρια του ΟΑΕΔ κτλ.
Η άτυπη εκπαίδευση ενηλίκων είναι η εκπαίδευση που δε γίνεται σε οργανωμένες δομές αλλά συντελείται άτυπα στα πλαίσια του καθημερινού ή επαγγελματικού βίου, στο σπίτι, στην εργασία, στον ελεύθερο χρόνο κτλ. Περιλαμβάνει την αυτό-μόρφωση μέσω διαδικτύου, βιβλίων κτλ, καθώς και την εμπειρία που αποκτάται στην εργασία.
Τι σημαίνει ο όρος δια βίου εκπαίδευση- μάθηση;
Ο όρος δια βίου εκπαίδευση περιλαμβάνει όλες τις μαθησιακές δραστηριότητες (τυπική, μη-τυπική και άτυπη εκπαίδευση- μάθηση) που λαμβάνουν χώρα σε όλη τη διάρκεια της ζωή τους ατόμου. Οι μαθησιακές δραστηριότητες αποσκοπούν στην προσωπική εξέλιξη του ατόμου, στην ανάπτυξη επαγγελματικών δεξιοτήτων, στην ανάπτυξη της ικανότητας του ατόμου να συμμετέχει στα κοινά, στην ανάπτυξη της ικανότητας του ατόμου να συμβάλει στην κοινωνική-οικονομική και πολιτισμική εξέλιξη του περιβάλλοντός στο οποίο ανήκει.
Σημειώνεται ότι ο όρος μάθηση είναι πιο γενικός και περιλαμβάνει την μάθηση που διενεργείται από το ίδιο το άτομο. Ο όρος εκπαίδευση αναφέρεται περισσότερο στην εκπαίδευση που διενεργείται σε οργανωμένες δομές υπό την ευθύνη του κράτους.
Ποια είναι η διαφορά της δια βίου εκπαίδευσης και της εκπαίδευσης ενηλίκων;
Η διαφοροποίησης μεταξύ των δύο όρων, δηλαδή της εκπαίδευσης ενηλίκων και της δια βίου μάθησης γίνεται με το κριτήριο της ενηλικιότητας. Η ενηλικιότητα γίνεται όταν το άτομο αναγνωρίζει στον εαυτό τους στοιχεία ωριμότητας και αυτό-προσδιορισμού αλλά και έτσι τον αντιμετωπίζει και ο περίγυρός του. Συνεπώς η εκπαίδευση ενηλίκων αφορά στα άτομα που έχουν περάσει από το στάδιο της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Αντίθετα η δια βίου μάθηση διενεργείται σε όλη τη διάρκεια της ζωής του ατόμου και περιλαμβάνει την άτυπη, την τυπική και τη μη-τυπική μάθηση.
Οι πρώτες δράσεις στην εκπαίδευση ενηλίκων στην Ελλάδα, εντοπίζονται στα τέλη του 19ου αιώνα, με σχετική καθυστέρηση σε σχέση με άλλες Ευρωπαϊκές χώρες και οργανώνονται από οργανώσεις όπως ο Φιλολογικός σύλλογος Παρνασσός. Αργότερα αρχίζουν να διενεργούνται επαγγελματικά σεμινάρια από επιμελητήρια. Η πρώτη καταγραφή επίσημου ενδιαφέροντος για την εκπαίδευση ενηλίκων στην Ελλάδα καταγράφεται το 1929 με προγράμματα λαϊκής επιμόρφωσης που έρχονται να καλύψουν τα κενά του αναλφαβητισμού αλλά και τις ανάγκες των προσφύγων και των πληθυσμών που μετακινούνται από την επαρχία στα αστικά κέντρα.
Τι είναι η συνεχιζόμενη και τη η βασική επαγγελματική κατάρτιση.
Η βασική επαγγελματική κατάρτιση αφορά στις εκπαιδευτικές διαδικασίες που προσφέρουν γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες με σκοπό την άσκηση κάποιου επαγγέλματος, ή την επαγγελματική κινητικότητα και δεν προϋποθέσουν υφιστάμενη εμπειρία πάνω στο θέμα. Αντίθετα η συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση προσφέρει επιπλέον γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες με σκοπό τη βελτίωση στον επαγγελματικό τομέα. Ο προσδιορισμός συνεχιζόμενη αναφέρεται σε οποιαδήποτε μορφή κατάρτισης πέρας της βασικής που είναι απαραίτητη για την άσκηση κάποιους επαγγέλματος.
Τι είναι το επαγγελματικό περίγραμμα
Επαγγελματικό περίγραμμα είναι η η καταγραφή του συνόλου και επιμέρους επαγγελματικών λειτουργιών που συνθέτουν το αντικείμενο εργασίας ενός επαγγέλματος ή μιας ειδικότητας καθώς και οι αντίστοιχες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες που απαιτούνται για την ανταπόκριση στις λειτουργίες αυτές. Σκοπός της πιστοποίησης των επαγγελματικών περιγραμμάτων είναι η καταγραφή του περιεχομένου των επαγγελμάτων καθώς και των τρόπων απόκτησης των απαιτούμενων προσόντων για την άσκηση του επαγγέλματος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου