Δευτέρα 7 Νοεμβρίου 2016

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των ομάδων στην εκπαίδευση;


α) Δομή και λειτουργία της ομάδας. Η δομή αφορά αφενός στη σύσταση και στην οργάνωση της ομάδας και βασικός μοχλός της αλληλεξάρτησης είναι ο κοινός σκοπός, οι εργασίες, η μεθόδευσης κτλ και αφετέρου ο χώρος, ο χρόνος και οι κανόνες συμμετοχής των μελών στην ομάδα. Τα δύο αυτά στοιχεία συνθέτουν την κοινή γλώσσα και κοινή συνείδηση των μελών που διαφοροποιούν την ομάδα από μια απλή συνάθροιση ατόμων. Η λειτουργία της ομάδας αφορά στον τρόπο που αναπτύσσεται η ομάδα, στον τρόπο με τον οποίο ρυθμίζεις τις ανάγκες της διεργασίας και επιλύει τα διάφορα θέματα.
Η ορατή δομή είναι ο χρόνος και ο χώρος της εκπαίδευσης, το χρονοδιάγραμμα, οι μέθοδοι αξιολόγησης, το μέγεθος και η σύνθεση της ομάδας κτλ. Η μη ορατή δομή αφορά στους ρόλους που αναδύονται, στους κανόνες που τίθενται ή αναιρούνται, στο κοινωνικό- συγκινησιακό κλίμα, στις μορφές επικοινωνίας καθώς και στις αξίες και στις στάσεις των μελών.
β) Ρυθμιστικοί κανόνες. Η ύπαρξη κανόνων είναι απαραίτητη για την ομαλή λειτουργία της ομάδας καθώς ρυθμίζει μια σειρά ζητημάτων όπως την έναρξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας, την ώρα αποχώρησης των μελών, τον τρόπο επικοινωνίας μεταξύ των μελών. Μπορεί ακόμη να καθοριστεί ο τρόπος που θα ασκείται κριτική στα μέλη, τα όρια της αρνητικής κριτικής, οι κανόνες ευγενείας μεταξύ των εκπαιδευομένων και διάφορα άλλα ζητήματα. Οι κανόνες μπορούν να επιβάλλονται έξωθεν από το πλαίσιο της εκπαίδευσης. Για παράδειγμα, μπορεί να μην επιτρέπεται η μετακίνηση των επίπλων ή ο δυνατός θόρυβος που συχνά παρατηρείται στις ομαδικές εργασίες. Άλλοι κανόνες μπορούν να διαμορφωθούν από τα ίδια τα μέλη της ομάδας. Άλλοι κανόνες είναι προκαθορισμένοι ενώ άλλοι μπορεί να διατυπωθούν καθώς εξελίσσεται η διαδικασία.
γ) Μέγεθος της ομάδας. Όσο μεγαλύτερη αριθμητικά είναι η ομαδα τόσο καλύτερη οργάνωση χρειάζεται από τον εκπαιδευτή. Εάν η ομάδα έχει 20 μέλη τότε είναι σκόπιμο η εργασία να εναλλάσσεται μεταξύ υπο ομάδων και ολομέλειας.
δ) Σύνθεση της ομάδας. Η διεργασία και η δυναμική της ομάδας καθορίζεται από τα χαρακτηριστικά των μελών. Με βάση τα χαρακτηριστικά των μελών μια ομάδα μπορεί να είναι περισσότερο ή λιγότερο ομοιογενής, ή περισσότερο ή λιγότερο ετερογενής. Η ομοιογένεια μπορεί να είναι επιθυμητή όταν ο στόχος της ομάδας είναι η απόκτηση γνώσεων στην πληροφορική ενώ αντίθετα η ανομοιογένεια είναι θετική όταν οι σκοποί είναι για παράδειγμα η διαπολιτισμική εκπαίδευση.
ε) Συνοχή, δηλαδή η δύναμη του δεσμού που ενώνει τους συμμετέχοντες με την ομάδα. Η υψηλή συνοχή εκφράζεται μέσα από το καλό κλίμα, τη συμμετοχικότητα, τον σεβασμό και τη στήριξη που δείχνουν το ένα μέλος στο άλλο. Αντίθετα η χαμηλή συνοχή μπορεί να εκφράζεται από την απομόνωση κάποιων μελών, από τις άσχετες δραστηριότητες κτλ. Η συνοχή δεν πρέπει να ταυτίζεται με την ομοιογένεια.
στ) Ο στόχος ή οι στόχοι της ομάδας. Οι στόχοι αποτελούν το λόγο σύστασης της ομάδας και μπορεί να είναι πρωτεύοντες και εμφανείς ή δευτερεύοντες και αφανείς.
ζ) Διάρκεια των συναντήσεων και πυκνότητα συναντήσεων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου