Κυριακή 13 Νοεμβρίου 2016

Η ταξινομια των στοχων στην εκπαιδευση


Με τον όρο ταξινομία εννοούμε τη συστηματική ταξινόμηση των στόχων μάθησης ανάλογα με την περιοχή την οποία προσπαθεί να καλλιεργήσει η εκπαίδευση, για παράδειγμα την σκέψη, το συναίσθημα ή την πράξη, και ανάλογα με το βαθμό της ποιότητας, της πολυπλοκότητας και της αφαίρεσής των στόχων. Αυτό σημαίνει ότι, η ταξινόμηση των στόχων δεν αποτελεί μόνο μια διαδικασία κατηγοριοποίησης αλλά και μια διαδικασία ιεράρχησης.

Πιστεύω, ότι η ταξινομία των στόχων μπορεί να φανεί χρήσιμη σε ένα εκπαιδευτή που προσπαθεί να διατυπώσει αλλά κυρίως να αξιολογήσει του στόχους μιας εκπαιδευτικής παρέμβασης, στα εξής σημεία:

Α) Η ταξινομία μπορεί να βοηθήσει τον εκπαιδευτή, όχι μόνο στην κατάταξη των επιδιωκόμενων στόχων αλλά κυρίως στη βαθύτερη κατανόησή τους. Για παράδειγμα, ο εκπαιδευτής μπορεί να συγκρίνει δύο στόχους ως προς την σπουδαιότητά τους και να κατανοήσει ότι ο ένας στόχος προϋποθέτει τον άλλο, άρα μπορεί να αφαιρεθεί.

Β) Η ταξινομία μπορεί να βοηθήσει τον εκπαιδευτή να ελέγξει αν οι επιδιωκόμενοι στόχοι καλύπτουν επαρκώς το φάσμα των ανθρώπινων δραστηριοτήτων ή αν αντίθετα αφορούν σε ένα περιορισμένο φάσμα. Για παράδειγμα, αν όλοι οι στόχοι σχετίζονται με την απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων, τότε ο εκπαιδευτής ίσως θα πρέπει να σκεφτεί τη διατύπωση στόχων που αφορούν στην τροποποίηση της συμπεριφοράς των εκπαιδευόμενων.

Πιστεύω ωστόσο, ότι παρά τη χρησιμότητα των συστημάτων ταξινομίας ο ερευνητής θα πρέπει να έχει υπόψη του όχι μόνο τα πλεονεκτήματα αλλά και τα μειονεκτήματα. Για παράδειγμα, η αυστηρή τήρηση ενός συστήματος μπορεί να δεσμεύσει τον εκπαιδευτή. Περαιτέρω, η αυστηρή και ξεκάθαρη κατηγοριοποίηση των στόχων δεν είναι πάντοτε εφικτή, επειδή η ανθρώπινη συμπεριφορά δεν μπορεί εύκολα να κατακερματιστεί σε συγκεκριμένες κατηγορίες. Συνεπώς, θεωρώ ότι ο εκπαιδευτής θα πρέπει ελεύθερα και αυτόνομα να διατυπώνει τους στόχους του και στη συνέχεια να χρησιμοποιεί την ταξινομία προκειμένου να αξιολογήσει τους στόχους, τις δραστηριότητες και τις εκπαιδευτικές τεχνικές αλλά και προκειμένου να στοχαστεί πάνω στην ιεράρχηση των στόχων, σε πιθανές ελλείψεις κτλ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου