Κυριακή 13 Νοεμβρίου 2016

Ποιος πρεπει να αξιολογει ενα εκπαιδευτικο περογραμμα ενηλικων


Το ερώτημα ποιος πρέπει να είναι ο αξιολογητής σχετίζεται άμεσα με τους σκοπούς της αξιολόγησης. Για παράδειγμα, αν η αξιολόγηση αφορά στην αξιολόγηση υποενοτήτων ενός εκπαιδευτικού προγράμματος, αποτελεί δηλαδή μικροαξιολόγηση, τότε μπορεί να γίνει από τον ίδιο τον εκπαιδευτικό που συμμετέχει στην σύνταξη αλλά και στην εφαρμογή του προγράμματος. Αν αντίθετα η αξιολόγηση έχει στόχο τη σύγκριση διαφόρων εκπαιδευτικών προγραμμάτων μεταξύ τους, τότε μπορεί να διεκπεραιωθεί από ομάδα εξωτερικών αξιολογητών που δεν έχουν λάβει μέρος στη σύνταξη κανενός από τα προγράμματα. Σημειώνεται ωστόσο ότι η αξιολόγηση, συνήθως δεν εστιάζει σε έναν και μοναδικό σκοπό αλλά σε περισσότερους.

Προφανώς, η αξιολόγηση που διενεργείται από εξωτερικούς παρατηρητές όχι μόνο μπορεί να είναι περισσότερο αντικειμενική αλλά επίσης μπορεί να αναδείξει και πτυχές του εκπαιδευτικού προγράμματος, τις οποίες οι άμεσα εμπλεκόμενοι δεν μπορούν να αντιληφθούν. Ωστόσο, η συμμετοχή των μάχιμων εκπαιδευτικών κρίνεται απαραίτητη επειδή είναι οι μόνοι υπεύθυνοι να ελέγξουν την διδακτική εγκυρότητα ενός εκπαιδευτικού προγράμματος αλλά και επειδή έρχονται σε καθημερινή επαφή με τους εκπαιδευόμενους, οι οποίοι εκφράζουν άτυπα τη γνώμη τους για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Επίσης, η αξιολόγηση αποτελεί μια συνεχή διαδικασία, που ξεκινάει ήδη από τη διατύπωση στόχων, πριν δηλαδή ξεκινήσει η εκπαιδευτική διαδικασία και συνεχίζεται σε όλη τη διάρκεια του προγράμματος. Ως εκ τούτου, η συμβολή αφενός του εκπαιδευτή που γνωρίζει από μέσα τα προβλήματα και αφετέρου των εκπαιδευομένων είναι πολύτιμη και ουσιαστική.

Συμπερασματικά λοιπόν, η συμβολή των μάχιμων εκπαιδευτών αλλά και των εκπαιδευομένων στην αξιολόγηση ενός εκπαιδευτικού προγράμματος είναι απαραίτητη. Ωστόσο, τα εκπαιδευτικά προγράμματα είναι σύνθετα κατασκευάσματα, και για αυτό το λόγο ένας και μοναδικός αξιολογητής δεν είναι δυνατόν να συλλάβει όλες τις πτυχές τους. Αυτό σημαίνει ότι η αξιολόγηση του ίδιου εκπαιδευτικού προγράμματος, μπορεί να ανατεθεί ταυτόχρονα τόσο στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς όσο και σε εξωτερικούς αξιολογητές. Μπορεί επίσης να ανατεθεί η αξιολόγηση κάποιων συγκεκριμένων πτυχών του προγράμματος σε μάχιμους εκπαιδευτικούς και άλλες πτυχές σε εξωτερικούς αξιολογητές.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου