Σάββατο 5 Νοεμβρίου 2016

Ποιος μπορεί να είναι ο ρόλος που περιμένει ο ενήλικος εκπαιδευτής από έναν  εκπαιδευόμενο;


Υπάρχει περίπτωση κάποιοι ενήλικοι εκπαιδευόμενοι να έχουν αποκρυσταλλώσει συμπεριφορές, με βάση τις οποίες περιμένουν από τον εκπαιδευτή να συμπεριφέρεται σαν εκπαιδευτικός, για παράδειγμα να δίνει πολύωρες διαλέξεις, να προβάλει την αυθεντία του, να ελέγχει και να βαθμολογεί τους μαθητές κτλ. Άλλωστε, ένα από τα χαρακτηριστικά του ενήλικου εκπαιδευόμενου είναι τα ισχυρά βιώματά του που καθορίζουν τη συμπεριφορά του και στη στάση του. Κάποιοι δηλαδή εκπαιδευόμενοι μπορεί πράγματι να νιώθουν άνετα στο ρόλο του μαθητή και να έχουν μάθει καλά αυτόν τον τρόπο συμμετοχής σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα.

Ωστόσο, στην εκπαίδευση ενηλίκων χρησιμοποιούνται εκπαιδευτικές τεχνικές που ενεργοποιούν τη συμμετοχή του ενήλικου στο πρόγραμμα, όπως ο καταιγισμός ιδεών και η ομαδική εργασία. Ο ενήλικος, ο οποίος θεωρείται ώριμο άτομο που αυτό-προσδιορίζεται, επιλέγει αυτόβουλα τη συμμετοχή του στο πρόγραμμα με σκοπό την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων είτε γνωστικών είτε προσωπικών. Επίσης, οι ενήλικοι εκπαιδευόμενοι, θέλουν να προσαρμόζεται η εκπαιδευτική διαδικασία στις ανάγκες και στις υποχρεώσεις τους, ενώ καλούνται και να συμμετέχουν οι ίδιοι στη διαμόρφωση της διαδικασίας και των επιμέρους στόχων. Πολλοί, έχουν κατασταλάξει στον τρόπο που μαθαίνουν και έχουν τους δικούς τους ρυθμούς τους οποίους πρέπει να σεβαστεί ο εκπαιδευτής.

Συμπερασματικά λοιπόν, ενώ υπάρχει περίπτωση κάποιοι ενήλικοι εκπαιδευόμενοι να αισθάνονται ασφάλεια στο ρόλο του μαθητή, εντούτοις η εκπαίδευση ενηλίκων θεωρεί πως οι εκπαιδευόμενοι είναι ώριμα άτομα, με συγκεκριμένους σκοπούς, με κατασταλαγμένους τρόπους μάθησης χωρίς να αποκλείονται οι πειραματισμοί, με διάθεση να συμμετέχουν ενεργά στην εκπαιδευτική διαδικασία. Συνεπώς,  η σχέση εκπαιδευτή-εκπαιδευόμενου διαφέρει πολύ από τη σχέση εκπαιδευτικού- μαθητή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου