Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2016

η παρουσιαση ως εκπαιδευτικη τεχνικη


Η παρουσίαση, ως εκπαιδευτική τεχνική, αποτελεί μια μετωπική και δασκαλοκεντρική τεχνική, κατά την οποία ο εκπαιδευτής έχει τον αποκλειστικό έλεγχο της εκπαιδευτικής διαδικασίας (περιεχόμενο που μεταφέρεται στους εκπαιδευόμενους, χρόνος και δομή παρουσίασης κτλ). Ωστόσο, η παρουσίαση, η διάλεξη και η επίδειξη δεν ενθαρρύνουν την ενεργό συμμετοχή των εκπαιδευομένων. Αντίθετα οι εκπαιδευόμενοι θα πρέπει να υιοθετήσουν τον παθητικό ρόλο του αποδέκτη γνώσεων. Επίσης το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου σε μια παρουσίαση καλύπτεται από τον εκπαιδευτή, που πολλές φορές αγγίζει και το 100% του χρόνου. Εντούτοις, η παρουσίαση αποτελεί μια τεχνική που έχει αντέξει στο χρόνο και επιλέγεται από πολλούς εκπαιδευτές και δασκάλους. Αυτό σημαίνει, ότι εκτός από μειονεκτήματα έχει και πλεονεκτήματα. Το σημαντικότερο ίσως πλεονέκτημα της τεχνικής είναι η δυνατότητα που παρέχει στον εκπαιδευτή να μεταφέρει γνώσεις και πληροφορίες στους εκπαιδευομένους σε σύντομο χρόνο και με οργανωμένο τρόπο. Ως τεχνική είναι ιδιαίτερα πολύτιμη, ιδιαίτερα όταν οι εκπαιδευόμενοι δεν γνωρίζουν τίποτα για το αντικείμενο που πρόκειται να διδαχτούν ή όταν ο εκπαιδευτής θέλει να κινητοποιήσει το ενδιαφέρον των εκπαιδευομένων.
Από την άλλη μεριά οι βιωματικές δραστηριότητες έχουν σημαντικά πλεονεκτήματα και έχει αποδειχτεί ότι είναι πιο αποτελεσματικές στους ενήλικες καθώς ενεργοποιούν τη συμμετοχή τους και ενθαρρύνουν την βιωματική μάθηση. Πράγματι, οι βιωματικές εκπαιδευτικές τεχνικές απαιτούν από την μία μεριά περισσότερο χρόνο και από την άλλη ο εκπαιδευτής πρέπει να είναι έμπειρος και καλά προετοιμασμένος. Ωστόσο,  η αποτελεσματικότητα των βιωματικών τεχνικών είναι αποτελεσματικότερη από την παρουσίαση και για αυτό θα πρέπει να προτιμώνται από τον εκπαιδευτή ενηλίκων,
Συμπερασματικά λοιπόν, η παρουσίαση ως εκπαιδευτική τεχνική έχει αδικηθεί καθώς έχει κάπόια πλεονεκτήματα. Ωστόσο, τα μειονεκτήματα της παρουσίασης είναι αρκετά σημαντικά και για αυτό το λόγο πρέπει να αποφεύγεται, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν άλλες περισσότερο ενεργητικές τεχνικές, που ναι μεν απαιτούν περισσότερο χρόνο εντούτοις είναι πιο αποτελεσματικε΄ς.Παρόλα, αυτά υπάρχουν περιπτώσεις που η παρουσίαση είναι θεμιτή, όπως στην περίπτωση που οι εκπαιδευόμενοι δεν γνωρίζουν τίποτα για το αντικείμενο ή όταν πρέπει να μεταφερθεί στους εκπαιδευόμενους συγκεκριμένες γνώσεις με συγκεκριμένο τρόπο. Φυσικά, η παρουσίαση προκειμένου να γίνει πιο αποδοτική, μπορεί να εμπλουτιστεί με ενεργητικές τεχνικές όπως με τη συζήτηση, τον καταιγισμό ερωτήσεων ή τη θέση ερωτήσεων. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου