Τρίτη 20 Δεκεμβρίου 2016

Η προσέγγιση του Paolo Freire για την εκπαίδευση ενηλίκων.


Ο Paolo Freire πιστεύει πως η τυπική εκπαίδευση μεταφέρει την κυρίαρχη κουλτούρα και ιδεολογία μέσω της απομνημόνευσης. Την εκπαίδευση αυτή την ονομάζει αποταμιευτική εκπαίδευση. Αντίθετα το μοντέλο που προτείνει ονομάζεται εκπαίδευση ανάδειξη προβλημάτων και στοχεύει στη σύνδεση της κοινωνικής πραγματικότητας με τη συνείδηση των εκπαιδευομένων με σκοπό την κοινωνική αλλαγή. Επομένως η εκπαίδευση της αποταμίευσης εκφράσει την άρχουσα τάξη και έρχεται σε αντιπαράθεση με την εκπαίδευση της ανάδειξης προβλημάτων που εκφράζει τους καταπιεσμένους. Σκοπός της εκπαίδευσης πρέπει να είναι η χειραφέτηση των καταπιεσμένων.
Περιγράψτε την έννοια της πράξης σύμφωνα με την οπτική του Paolo Freire. Η πράξη σύμφωνα με τον Freire στοχεύει στην ανάπτυξη του κριτικού στοχασμού μέσω αναπαραστάσεων της κοινωνικής πραγματικότητας και είναι σημαντική καθώς οδηγεί στην αμφισβήτηση της υπάρχουσας γνώσης. Η αμφισβήτηση είναι σημαντική καθώς οδηγεί τον εκπαιδευόμενο στη συνειδητοποίηση και τελικά στην κοινωνική αλλαγή. Η πράξη δεν είναι τίποτε άλλο παρά ο στοχασμός πάνω στην εμπειρία που εναρμονίζεται με την ανάληψη κοινωνικής δράσης. Η πράξη σύμφωνα με τον Freire στοχεύει στον εξανθρωπισμό και στο μετασχηματισμό του κοινωνικό-πολιτισμικού περιβάλλοντος του ενήλικου εκπαιδευόμενου.  
Με όρο κριτική συνειδητοποίηση εννοούμε την απόκτηση μιας σταθερής κριτικής θέασης έτσι οι καταπιεζόμενοι να αντιλαμβάνονται στις δομές της κοινωνίας που τους καταπιέζουν, οδηγούν στην απανθρωποίησή της. Σε συνεργασία με τον εκπαιδευτή εκτός από τη συνειδητοποίηση θα είναι σε θέση θα θέσουν τις βάσεις και να αναλάβουν δράση για κοινωνική αλλαγή. Η κριτική συνειδητοποίηση επιτυγχάνεται μέσω της κατανόησης των αιτιών που οδηγούν στη δημιουργία καταπιεστικών δομών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου