Τρίτη 20 Δεκεμβρίου 2016


Όσον αφορά στις γνώσεις που πρέπει να έχει ένας αποτελεσματικός εκπαιδευτής ενηλίκων να πρέπει να έχει καλή γνώση του θέματος που διδάσκει, Να γνωρίζει τον σκοπό της εκπαίδευσης ενηλίκων αλλά και τον σκοπό του προγράμματος εκπαίδευσης, να γνωρίζει τις αρχές της δυναμικής της ομάδας, να γνωρίζει τις προσδοκίες των εκπαιδευομένων αλλά και το ρόλο του ως πρότυπο που επηρεάζει, λεκτικά και μη-λεκτικά τη δυναμική της ομάδας.
Όσον αφορά στις ικανότητες ο αποτελεσματικός εκπαιδευτής ενηλίκων έχει χιούμορ και ευγένεια, είναι ανοιχτός στην γόνιμη αυτοκριτική αλλά και στην κριτική της ομάδας, υιοθετεί την ομαδική εργασία στη μάθηση, είναι καλός άνθρωπος (με την έννοια ότι θέλει πραγματικά την εξέλιξη των εκπαιδευομένων του), λειτουργεί με εν-συναίσθηση, θέτει όρια στον εαυτό του αλλά και στις προσδοκίες των εκπαιδευομένων, αν αγαπάει αυτό που κάνει, να έχει καλή αίσθηση του χειρισμού και του καταμερισμού του χρόνου.
Η λειτουργία μιας συνεκτικής ομάδας των εκπαιδευομένων, δηλαδή ο βαθμός στον οποίο αισθάνονται δεμένοι οι σπουδαστές, συμβάλει στη δημιουργία κλίματος οικειότητας, φιλίας και εμπιστοσύνης, μειώνει τις ανταγωνιστικές σχέσεις και τις συγκρούσεις, μειώνει το άγχος των μελών να εκφράσουν τις απόψεις και τα συναισθήματά τους, μειώνει τις αποχωρήσεις από την ομάδα, αυξάνει την εμπλοκή στη διεργασία της μάθησης.
Το αίσθημα ευθύνης στους εκπαιδευόμενους καλλιεργείται με τον να αισθάνονται ότι η γνώμη τους γίνεται σεβαστή, όταν συμμετέχουν στη στοχοθέτηση, όταν υπάρχει αλληλοσεβασμός, και εμπιστοσύνη, όταν δουλεύουν ομαδικά, όταν μπορούν να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους και την κριτική τους και όταν υπάρχει σεβασμός από όλους για τους κανόνες της ομάδας.
Μέσα σε μια ομάδα είναι πιθανόν να εκφράζονται διαφωνίες, τις οποίες για να αντιμετωπίσει και αξιοποιήσει ο εκπαιδευτής θα πρέπει να ενστερνίζεται στις παρακάτω σημαντικές απόψεις: α) οι διαφωνίες τις περισσότερες φορές σημαίνουν πλούτο διαφορετικών απόψεων και εμπειριών. Αυτό σημαίνει, ότι εφόσον κοινός στόχος όλων των συμμετεχόντων είναι η αξιοποίηση αυτού του πλούτου, προκειμένου να εμπλουτιστεί η μάθηση ο διαφωνίες θα πρέπει να γίνονται αποδεκτές. Β) Η ύπαρξη διαφωνιών δε καθιστούν απειλή για την ομάδα καθώς πολλές φορές εκφράζουν συγκεκριμένες ανάγκες που δεν έχουν  καλυφθεί. Για αυτό το λόγο θα πρέπει να αξιοποιούνται δημιουργικά. Με αυτόν τον τρόπο οι συμμετέχοντας αισθάνονται ότι γίνεται αποδεκτή η άποψή τους.
Ο εκπαιδευτής στη διάρκεια ενός εκπαιδευτικού προγράμματος μπορεί να αντιμετωπίσει δύσκολους εκπαιδευόμενους. Είναι σημαντικό να κατανοεί τα δικά του συναισθήματα, τη φύση και την πηγή τους ώστε να αποφύγει βίαιες αντιδράσεις απέναντι σε αυτούς τους εκπαιδευόμενους. Είναι σημαντικό να συζητήσει με την ομάδα το πρόβλημα και πως αυτό εμποδίζει τη διεργασία της ομάδας, αποφεύγοντας ωστόσο να στιγματίσει τους δύσκολους εκπαιδευόμενους ή να στρέψει την ομάδα εναντίον τους. Άλλωστε είναι πιθανό οι δύσκολοι εκπαιδευόμενοι να εκφράζουν τη δυσαρέσκεια της ομάδας συνολικά. Για αυτό ο εκπαιδευτής θα πρέπει να προσπαθήσει να αναγνωρίσει και μη-λεκτικά μηνύματα επικοινωνίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου